Fysiotherapie bij incontinentie (bekkenbodem)

De fysiotherapeut bij incontinentieproblemen (zowel darm als blaas problematiek)

LET OP sommige zorgverzekeraars vergoeden alleen een bekkentherapeut via het basispakket (ook inwendige methode). Wij behandelen alleen uitwendig. Vraag dit na bij uw zorgverzekeraar.

De bekkenbodem fysiotherapeut richt zich op mensen met problemen in het gebied van het bekken, de lage rug, buik en bekkenbodem. Dit kunnen zowel mannen en vrouwen als kinderen zijn. Veel klachten zijn te verhelpen maar mensen hebben vaak moeite om met deze klachten bij een zorgverlener aan te kloppen. Schaamte speelt daarbij een rol. Als ze over die schaamte heen stappen, blijkt het leven weer veel prettiger te worden.

De bekkenbodem is een spierlaag onderin het bekken die de blaas met de urinebuis, de baarmoeder met de vagina en de endeldarm ondersteunt. Die bekkenbodemspieren zorgen ervoor dat urine, winden en ontlasting losgelaten of opgehouden kunnen worden. De spieren dragen bij aan de stabiliteit van het bekken. Ook hebben ze een functie bij seksualiteit. Functioneren de bekkenbodemspieren niet goed, dan kan dat tot problemen op deze gebieden leiden. Pijn in de onderbuik, in de bekkenbodem of bij het stuitje of schaambeen komen hierbij ook voor. Lage-rug- en bekkenpijn kunnen ook veroorzaakt worden door niet goed functionerende bekken- en bekkenbodemspieren.

De fysiotherapeut helpt u bij het leren herkennen, trainen en ontspannen van de spieren rondom het bekken. Daarbij wordt soms gebruikgemaakt van speciale apparatuur. Die apparatuur meet de activiteit van de bekkenbodemspieren en maakt die voor u inzichtelijk.

De fysiotherapeut adviseert u – als het nodig is – over houding, belasting, toiletgedrag, drink- en eetgedrag en ondersteunende hulpmiddelen zoals een bekkenband. Ook met vragen op seksueel terrein kunt u bij de fysiotherapeut terecht.

Wij behandelen ook kinderen met problemen zoals bedplassen en problemen om de ontlasting op te houden.